onsdag 8 oktober 2008

Året var 1570


Kartbild över Norra Sverige och Finland år 1570

När jag var till Gotland under medeltidsveckan för 8 år sedan hittade jag två kartor. De visar Sveriges land år 1570 (de var såklart reproduktioner). Det är kul att se att ortnamnen här uppe i norr än idag är väldigt snarlika, Kalix =Chalis, Piteå = Pita, Skellefteå= Skellitta, Kemi i Finland = Chim. De använde även djursymboler (sälar, laxar, renar) på kartan för att, gissningsvis, visa vad man levde av/vad som var vanligt förekommande under den tiden dvs. fiske och renskötsel.

3 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Men vilken tur att jag hamnade här på din blogg under min surfrunda.
Kommer gärna tillbaka.
Kram lallis

Anna sa...

Du är såååå duktig!!! Nu är det bara att göra det igen och igen och igen typ 3 gånger i veckan skulle jag göra det, inte för att det behövs men bara för att ta lite i dem och "låtsasgöra" det oftå så ni vänjer er. Ja klippa klorna alltså ;)

Vit Spets sa...

Huga vilket kryp Du har längre ned i högerspalten... jag "hurvas"
Måste till bibblan & kolla in om de har boken även här... blev såååå nyfiken :)
Ha det bra
//Siv