onsdag 27 maj 2009

Bygga bo och tillökning

Ja det är den verklighet man lever i.

Ja nu är det ju inte mig personligen vi pratar om utan om ett björktrast-par (tror jag) som arbetat som sjutton med att bygga bo och som dessutom väntar tillökning, inte mindre än fem små ägg ruvar de på. Så nu får man vänta med att åka ut till stugan så man inte stör de lyckliga tu.
Allt detta upptäckte jag när jag var ut till stugan i helgen för att städa inne och ute, och hittade detta lilla hem som familjen björktrast byggt så fint, på el-skåpet. Jag hoppas innerligt att familjen ekorre inte kommer åt de små äggen.

Så nu har jag lusläst "på internet" om hur länge de ruvar och så, 14 dagar, och sen måste jag kanske vänta med ytterligare besök där ute så de får en trygg start i livet:-)




2 kommentarer:

Cajo sa...

så spännande! Men alltså... borde inte de betala hyra? De har ju faktiskt helt sonika tagit över ditt sommarboende och gjort till sitt... ;-)

Vända blad sa...

Nämen vilka underbara små ägg! Förra året hade vi fågelungar i en holk på härbret men så ramlade holken ner!! Inga ungar överlevde och i år är det tomt...hoppas på tur till nästa sommar igen.
Ha en bra dag, tur att det har slutat regna!
/ Maria